مجله آموزشی قالب سازی قادری

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
فونداسیون رافت چیست؟مزایا و معایب آن در ساخت و ساز
۱۴۰۲/۱۲/۱۲ ۱۱۰ بازدید

فونداسیون رافت چیست؟مزایا و معایب آن در ساخت و ساز

فنداسیون رافت (گاهی اوقات به عنوان پایه های مات شناخته می شوند) یک صفحه بتنی بزرگ است که می تواند تعدادی ستون و دیوار را نگه دارد. این صفحه بتنی در زیر کل ساختمان یا حداقل قسمت بزرگی از آن گسترده شده است که فشار تماس را در مقایسه با نوار یا پایه های ترانشه که به طور سنتی استفاده می شود کاهش می دهد.

ادامه مطلب
طرح اختلاط بتن و روش مخلوط کردن انواع آن
۱۴۰۲/۱۱/۲۳ ۲۰۲ بازدید

طرح اختلاط بتن و روش مخلوط کردن انواع آن

با استفاده از محاسبه‌گر بتن DIY ما، نسبت اندازه مصالح کارشده در بتن را حساب کنید. در اینجا آموزشی از روش طرح اختلاط بتن برای پروژه ‌های مختلفی همچون فونداسیون، دیوارکشی باغچه و آلاچیق در اختیار شما می‌گذاریم. پیش از آغاز طرح، با استفاده از محاسبه ‌گرما می‌توانید میزان نسبی ماسه و سیمان مورد نیاز خود را حساب کنید. همچنین DIY قادر است به سوالاتی مانند: مصالح شکسته (Ballast) چیست؟

ادامه مطلب
بررسی انواع گرید بتن و مقایسه مقاومت آنها
۱۴۰۲/۱۱/۰۷ ۸۴ بازدید

بررسی انواع گرید بتن و مقایسه مقاومت آنها (C10-C40)

از بتن در زمینه‌های مختلفی، مثل فونداسیون، کف‌پوش و دیوار، استفاده می‌شود. بااین‌حال، همه مخلوط‌ های بتن مشابه نیستند.بتن از سیمان، آب و همچنین مخلوطی از ماسه و سنگ تشکیل شده است. البته، هر یک از بتن ‌های منحصربه ‌فرد حاوی کمیت ‌های مختلفی از مواد هستند و به همین دلیل، کیفیت‌ های متفاوتی دارند.

ادامه مطلب
معرفی انواع اتصال تیرهای فولادی و مشخصات آن ها
۱۴۰۲/۰۸/۰۶ ۱۸۶ بازدید

معرفی انواع اتصال تیرهای فولادی و مشخصات آن ها

در ساختمان ‌ها انواع مختلفی از اتصال تیرهای فولادی دیده می‌شود، که می‌توان آنها را به دو دسته ی نشسته و قاب ‌شده تقسیم کرد. در اتصال قاب‌ شده، تیر فولادی به قطعه ی پایه پیچ و مهره می‌شود، در صورتی که در اتصال نشسته، همانطور که تیر روی دیوارهای آجری قرار می‌گیرد، تیر فولادی به روی یک قطعه ی پشتیبان می‌نشیند. در ادامه انواع مختلف اتصال تیرهای فولادی را بررسی خواهیم کرد.

ادامه مطلب
مقاومت مصالح و سازه های بتنی در برابر آتش
۱۴۰۲/۰۷/۱۶ ۱۶۲ بازدید

مقاومت مصالح و سازه های بتنی در برابر آتش

مقاومت بتن در برابر آتش، چه به صورت ماده و چه در شکل سازه ای، بسیار مورد توجه است. بسیاری از مسائل ناشی از خطر آتش سوزی را می توان با استفاده از بتن به عنوان یک مصالح ساختمانی بخوبی کاهش داد. این به دلیل ویژگی های ذاتی بتن است و به ایجاد مقاومت در برابر آتش سوزی اضافی در بتن در هنگام کاربرد نیازی نیست.

ادامه مطلب
عوامل موثر بر عملکرد بتن در زمان آتش سوزی
۱۴۰۲/۰۷/۰۹ ۱۹۷ بازدید

عوامل موثر بر عملکرد بتن در زمان آتش سوزی

سازه ¬های بتنی درطول عمر بهره برداری خود قطعاً درمعرض آتش¬ سوزی و دماهای بالا قرار می گیرند که این امر سبب بروز تغییرات مخربی در خواص بتن می شود و گاهی شکست بتن را هم به دنبال دارد. بنابراین شناخت عوامل موثر بر عملکرد بتن در زمان آتش سوزی اهمیت زیادی دارد. تحقیق حاضر به بررسی و شناسایی عوامل حاکم بر عملکرد بتن در زمان آتش سوزی می پردازد.

ادامه مطلب
مقاومت بتن در برابر آتش به چه معنا است؟
۱۴۰۲/۰۶/۱۸ ۱۷۱ بازدید

مقاومت بتن در برابر آتش-مکانیسم و عوامل آن چیست؟

مقاومت بتن در برابر آتش به توانایی آن برای مقاومت در برابر آتش یا محافظت در برابر آن اشاره دارد. این مقاومت به ظرفیت عناصر سازه‌ای بتنی برای ادامه اجرای یک عملکرد ساختاری خاص یا محدود کردن آتش یا هر دو بستگی دارد. عبارت درجه ‌بندی آتش به مدت ‌زمانی اطلاق‌ می‌شود که یک عنصر مانند تیر، ستون، دیوار، کف یا سقف‌ می‌تواند در برابر آتش مقاومت کند. این عبارت در استاندارد ASTM E 119 تعریف شده است.

ادامه مطلب
چرا بتن رایج‌ترین ماده مصرفی در ساخت‌ و ساز است؟
۱۴۰۲/۰۱/۲۳ ۱۷۴ بازدید

چرا بتن رایج‌ترین ماده مصرفی در ساخت‌ و ساز است؟

اگر با کارهای ساختمانی آشنا باشید، قطعاً می‌دانید که ماده بتن در زمینه ساخت ‌و ساز بسیار معروف است. در برخی از مکان‌ها از فولاد و چوب هم استفاده می‌شود. ولی وقتی صحبت از ساخت ‌و ساز تجاری باشد، به استحکام بیشتر از سایر موارد توجه می‌شود و در این زمینه هیچ ماده‌ای نمی‌تواند با پتانسیل بتن برابری کند.

ادامه مطلب
علت جرم گرفتن بتن و روش های پیشگیری و ترمیم آن
۱۴۰۲/۰۱/۰۱ ۲۵۸ بازدید

علت جرم گرفتن بتن و روش های پیشگیری و ترمیم آن

به پوسته شدن یا کنده شدن سطح بتن سخت شده جرم گیری بتن گفته می شود. دلیل این پدیده فشارهای هیدرولیکی ناشی از انبساط آب در اثر چرخه های مکرر انجماد و ذوب در داخل بتن می باشد. نیروهای انبساطی ناشی از کنار هم قرار گرفتن یخ و مواد شیمیایی ضد انجماد، هم اشباع بتن و هم تعداد چرخه های انجماد و ذوب را افزایش می دهند و باعث ایجاد آسیب خفیف ، متوسط تا بسیار شدید در انواع بتن می شوند.

ادامه مطلب
بتن خود ترمیم کننده و کاربرد آن در لوله های فاضلاب دارای لجن خیس
۱۴۰۱/۱۲/۲۲ ۲۴۲ بازدید

بتن خود ترمیم شونده و کاربرد آن در لوله های فاضلاب

بتن، به دلیل قابلیت ساخته شدن در محل، مقرون به صرفه بودن و استحکام و دوام بسیار، یکی از پرمصرف ‌ترین محصولات ساختمانی در جهان است. از آن‌ جایی که انواع بتن به مدت طولانی وجود داشته است، ممکن است تصور این‌ که چنین ماده‌ی باثبات و شناخته‌ شده‌ای را بتوان بهبود بخشید سخت باشد، اما چنین اتفاقی افتاده است. محصولات بتنی جدید و روش ‌های جدید ساخت بتن، عملکرد آن را برای مقابله با چالش‌ های مدرن افزایش می‌دهند. یکی از این محصولات بتن خود ترمیم ‌شونده است.

ادامه مطلب
مزایا و کاربردهای بتن توانمند UHPC چیست؟
۱۴۰۱/۱۲/۱۰ ۱۷۰ بازدید

مزایا و کاربردهای بتن توانمند UHPC چیست؟

بتن با کارایی فوق العاده بالا (UHPC) ماده سیمانی پیشرفته با مقاومت بالا و دوام عالی است. این ماده راه حلی توانمند برای بهبود پایداری ساختمان ‌ها و سایر اجزای زیرساخت می‌باشد. در دو دهه گذشته، UHPC در بسیاری از کشورها با کاربرد در اجزای ساختمان، پل‌ها، ویژگی‌های معماری، تعمیر و بازسازی، اجزای عمودی مانند برج ‌های آسیاب‌ بادی و برج ‌های تاسیسات تا کاربرد های صنعت نفت و گاز، سازه‌ های دریایی، سازه ‌های هیدرولیکی و مواد روکش‌کاری، مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

ادامه مطلب
مزایا بتن هوادهی ‌شده یا اتوکلاو چیست؟
۱۴۰۱/۱۱/۲۶ ۱۷۲ بازدید

مزایا بتن هوادهی ‌شده یا اتوکلاو چیست؟

بتن هوادهی ‌شده یا اتوکلاو در سال ۱۹۲۴ در سوئد تولید شد. از آن ‌زمان، بتن هواد هی ‌شده یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی در اروپا شده است و همچنین کاربرد روز افزونی در بسیاری از کشورهای دیگر پیدا کرده است. بتن هوادهی‌ شده یکی از انواع بتن در ساختمان سازی است که به عنوان یکی از مصالح کم‌ وزن، محکم، عایق حرارتی بسیار بالا و بادوام در دسته ‌‌های ضخامتی و استحکامی زیادی تولید می‌شود.

ادامه مطلب
رایج ترین نوع سازه های ساختمانی به همراه مزایا و معایب آن
۱۴۰۱/۰۹/۲۶ ۳۲۶ بازدید

انواع سازه های ساختمانی مزایا و معایب آنها

سازه یعنی مجموعه عناصری که به گونه‌ای به یکدیگر متصل شده ‌اند تا بیانگر مفهوم معناداری باشند. بنابراین، سازماندهی و چینش عناصر به‌ هم‌ پیوسته در یک وسیله یا دستگاه را سازه می‌‌خوانند که بار بر این اجزا به ‌صورت عمودی یا جانبی اثرگذار است.امروزه روش های موثر برای سازه ها ی پیش ساخته استفاده می کنند.

ادامه مطلب
نحوه تمیز کردن لکه ها و انواع جرم از روی سنگ مرمر
۱۴۰۱/۰۹/۱۴ ۱۸۰ بازدید

روش های پاک کردن انواع لکه از روی سنگ مرمر

آیا به ‌دنبال راهی برای زدودن لکه‌ ها از روی سطح سنگ مرمر هستید؟ اگر این ‌چنین است به جای درستی آمده‌اید. ایجاد لکه‌ روی سنگ مرمر یکی از مشکلات بزرگی است که به رسیدگی درست نیاز دارد. در این مقاله ما درباره ‌ی برخی از بهترین‌ روش ‌های موجود برای زدودن این لکه ‌ها صحبت می‌کنیم.مرمر یک کریستال سخت است که از سنگ آهک به وجود می‌آید. مرمر یک سنگ سفید با لکه‌ های رنگی است که سطح آن را جلا می‌دهند و در معماری و موارد مربوط به زیبایی ‌شناسی استفاده‌ی فراوانی دارد. مرمر از تبلور مجدد مواد معدنی کربنی مانند کلسیت و دولمیت به‌دست می‌آید

ادامه مطلب
چگونه عیوب اصلی فونداسیون را تشخیص دهیم؟
۱۴۰۱/۰۸/۱۷ ۲۲۷ بازدید

11 نشانه خرابی فونداسیون که ممکن است از آن بی خبر باشید!

بار ساختاری کلی خانه شما به استحکام فونداسیون آن بستگی دارد. به دلیل آنکه دیوارها، پنجره ها، کف ها، درها، سقف ها نیز توسط فونداسیون پشتیبانی می شوند، لازم است آن را محکم نگه دارد. آسیب به فونداسیون می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی در سراسر خانه و عناصر متصل به آن شود.

ادامه مطلب
عوامل موثر بر دوام و مقاومت بتن
۱۴۰۱/۰۷/۰۱ ۱۸۷ بازدید

5 عامل موثر بر دوام و پایایی بتن کدامند؟

مسائل مرتبط با دوام بتن ممکن است از عواملی نظیر تغییر دما، رطوبت، عوامل فیزیکی و شیمیایی، و علل بیولوژیکی ناشی شوند. این عوامل در صورت نادیده گرفتن باعث بروز مشکلات دیگری در سطوح بتن نظیر خوردگی فولاد، لایه ‌لایه ‌شدگی بتن، ترک‎‌ خوردگی، پوسته ‌پوسته ‌شدگی و غیره می‌شوند.

ادامه مطلب
رایج ترین روش های پاک کردن رنگ از روی سطح بتن
۱۴۰۱/۰۶/۱۸ ۳۱۹ بازدید

روش های پاک کردن رنگ از روی سطح بتن

بتن یکی از ارزان ‌ترین و کم‌مقاومت ‌ترین مواد کف ‌پوش موجود است. با اینکه نشت رنگ ‌های موجود روی بتن ممکن است فاجعه‌ بار به‌نظر برسند اما در واقع دلیلی برای نگرانی درباره آن‌ ها وجود ندارد. در بسیاری اوقات با اندکی تلاش و صرف وقت می‌توانیم رنگ ریخته ‌شده روی بتن‌ را با موفقیت پاک کنیم.از آنجایی‌که بتن ماده‌ای متخلخل است، مایعاتی مانند رنگ را به ‌سرعت جذب می‌کند. از این ‌رو، میزان زمان صرف ‌شده برای پاک کردن رنگ می‌تواند کاملاً به مساحت ناحیه‌ پوشیده‌ شده با رنگ بستگی داشته باشد.

ادامه مطلب
مزایا، معایب و کاربرد بتن سبک در ساختمان سازی
۱۴۰۱/۰۶/۰۸ ۲۷۷ بازدید

مزایا، معایب و کاربرد بتن سبک در ساختمان سازی

بتن سبک نوعی بتن متخلخل بسیار روان و سبک است که از ترکیب خمیر سیمان (دوغاب یا ملات) با فوم پیش‌ ساخته که به طور جداگانه تولید شده است ساخته می‌شود.چگالی بتن سبک بستگی به نسبت فوم به دوغاب دارد؛ معمولاً چگالی بتن سبک بین 300 تا 1600 کیلوگرم بر مترمکعب است. به‌منظور افزایش کیفیت بتن سبک می‌توان به آن شن و ماسه، خاکستر سوخت پودری (پی‌اف‌ای )، غبار معدن، یا غبار سنگ آهک افزود.

ادامه مطلب
انواع ترک در ستون و دال بتنی چیست
۱۴۰۱/۰۵/۲۵ ۷۶۳ بازدید

انواع رایج ترک در ستون و دال بتنی کدامند؟علت ایجاد آنها چیست؟

اولین چیزی که با دیدن یک ترک در دال یا دیوار بتنی به ذهنتان می رسد این است که یک جای کار می لنگد اما همیشه اینطور نیست. انواع مختلف ترک های بتنی نسبتاً متداول و بعضی از آنها غیرقابل اجتناب هستند. انواع مختلف ترک های بتنی در زمان ساخت یا حتی بعد از اتمام عملیات ساختمانی دراثر شرایط گوناگون ایجاد می شوند. شکست بتن زمانی اتفاق می افتد که تنش بیشتر از مقاومت مصالح شود. بارها و نیروهای خارجی دلایل عمده ی ایجاد تنش هستند.

ادامه مطلب
روش های ساخت پایانی بتن مخصوص بناهای مختلف
۱۴۰۱/۰۵/۱۷ ۲۲۰ بازدید

انواع روش های ساخت پایانی بتن و کاربرد آنها

عوامل زیادی بر روی سختی بتن و سهولت در پرداخت آن تأثیرگذار هستند. همچنین نسبت مواد خام تأثیر بسزایی در این زمینه دارد. چرا که نسبت هر یک از این مواد خام در میزان سختی بتن و پرداخت آن تأثیرگذار است.بالا بودن نسبت آب به سیمان می‌تواند باعث هموار بودن سطح بتن در پرداخت نهایی شود اما از سوی دیگر سختی فشاری بتن دچار آسیب می‌شود.

ادامه مطلب
بهترین جایگزین های بتن در ساخت و ساز کدامند
۱۴۰۱/۰۴/۲۸ ۲۵۴ بازدید

9 جایگزین بتن در ساخت و ساز های جدید

همان طور که می دانیم بتن به دلیل دارا بودن مشخصه هایی نظیر مقاومت، کارایی و قابلیت گیرش و سخت شدن در دمای اتاق به عنوان یکی از مصالح ساختمانی عالی شناخته می شود؛ با این حال پژوهشگران سعی دارند جایگزین های مناسب با هزینه ی تمام شده ی کمتر برای بتن معرفی کنند.بتن به دلیل مشخصه های مطلوبش و ازطریق بهینه سازی با مواد افزودنی امکان سازگاری صرف نظر از شرایط آب وهوایی را دارد.

ادامه مطلب
بهترین روش کف سازی بتنی ضد لغزش چگونه است؟
۱۴۰۱/۰۴/۱۸ ۲۵۱ بازدید

بهترین روش کف سازی بتنی ضد لغزش چگونه است؟

بتن لغزنده بسیار خطرناک است. کمی لغزش و افتادن باعث آسیب به سر و شکستگی استخوان لگن می شود یا آسیب های جدی دیگری به بدن وارد می کند.اگر خانه کف بتنی داشته باشد یا بتن آن تزئینی باشد، حفاظت آن در برابر آب و دیگر مواد که باعث لغزندگی آن می شود مهم است.

ادامه مطلب
فولاد نرم و فولاد ضدزنگ چه فرقی دارند و کاربردهای آنها کدامند
۱۴۰۱/۰۳/۳۱ ۲۰۱ بازدید

تفاوت های اصلی و مهم فولاد نرم و فولاد ضدزنگ کدامند؟

فولاد یکی از بهترین و رایج‌ترین موادی است که در سراسر جهان به کار می‌رود. از فولاد معمولا برای ساخت فرآورده‌های ساختمانی استفاده می‌شود. فولاد‌ها با توجه به کیفیت و ویژگی‌های سازه‌های موردنظر به چند زیرشاخه تقسیم می‌شوند.تفاوت فولاد‌ها بیشتر در سختی، قیمت و زیبایی ظاهری آن‌ها است. برای انتخاب فولاد مورد نیاز با توجه به نوع کار، انواع فولاد‌های مناسب آن کار و هزینه‌شان بررسی می‌شوند.

ادامه مطلب
انواع فولاد در ساخت و ساز و نحوه کاربرد آنها
۱۴۰۱/۰۳/۲۲ ۶۵۲ بازدید

معرفی 6 نوع از بهترین فولاد و کاربرد آنها در ساخت و ساز

فولاد یکی از مهم ترین مصالح مورد استفاده و ستون اصلی در ساخت است. مقاومت و پایداری یک بنا به طور قابل توجهی به فولاد استفاده شده در آن بستگی دارد. با پیشرفت تکنولوژی، انواع مختلفی از فولاد ساخته شده اند؛ مانند: فولاد نرم ( کم کربن)، میلگرد TMT، فولاد، فولاد آلیاژی و غیره. این مقاله انواع مختلف فولاد مورد استفاده در کارهای ساختمانی را شرح می دهد.

ادامه مطلب
معرفی انواع بچینگ پلانت بتن برای ساخت و ساز
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ ۴۸۲ بازدید

روش ساخت و تهیه انواع بچینگ پلانت بتن در پروژه های ساختمانی

رشد تجهیزات ساخت و ساز بتنی به دلیل ترجیح فزاینده مشتریان برای ظرفیت بالا و الزامات بتن ریزی پیشرفته است. به‎ علاوه، عواملی مانند افزایش تعداد پروژه‌های ساختمانی، زمان تکمیل کوتاه‌تر و تقاضا برای راهکار‌های سفارشی توسط کاربران نهایی، باعث رشد بیشتر این بخش می‌شود.

ادامه مطلب
انواع رایج فونداسیون شمعی مخصوص ساخت و ساز
۱۴۰۱/۰۲/۲۷ ۱۳۶۷ بازدید

انواع فونداسیون های شمعی و کاربرد آنها در ساختمان سازی

فوندانسیون‌ها را می‌توان به دو گروه سطحی و عمیق تقسیم کرد. فوندانسیون‌های سطحی معمولاً در جایی ‌هایی استفاده می‌شوند که بار وارده از سوی سازه کمتر از بارپذیری خاک ‌های سطحی باشد. در موقعیت‌ هایی که بارپذیری خاک‌ های سطحی کمتر از بار وارده باشد، استفاده از فوندانسیون‌های عمیق ضروری است؛ به همین علت، پی‌ ها را در لایه‌های عمیق ‌تری که بارپذیری بالاتری دارند قرار می‌دهند. انواع فونداسیون شامل..

ادامه مطلب
مهم ترین بارهای وارد شده بر ساختمانها و سازه ها
۱۴۰۱/۰۱/۲۲ ۳۸۳ بازدید

معرفی انواع بارها بر ساختمان ها و سازه ها

بار سازه‌ای نیرو، تغییر شکل یا شتابی است که به اجزای سازه‌ای وارد می‌شود. بار موجب تنش، تغییر شکل و جابه‌جایی در سازه می‌شود. تحلیل سازه‌ای، به‌عنوان فرایندی ضابطه ‌مند در مهندسی، اثرات بارها بر سازه‌ها و اجزای سازه‌ای را تحلیل می ‌کند. بار اضافی ممکن است باعث خرابی سازه‌ای شود، بنابراین این موضوع باید در حین طراحی سازه مورد توجه قرار گیرد و کنترل شود. انواع مختلف بارها در ادامه بخوانید..

ادامه مطلب
انواع دیوار حائل و کاربرد آن در ساخت و ساز
۱۴۰۱/۰۱/۰۹ ۳۳۵ بازدید

انواع دیوار حائل و کاربرد آن در ساخت و ساز

دیوار حائل سازه‌ای است که برای مقاومت در برابر فشار جانبی خاک طراحی و ساخته شده است؛ از این دیوار در شرایطی استفاده می‌شود که اختلاف سطوح مورد نظر بیش از زاویهٔ نشست (زاویه شیب طبیعی) خاک آن منطقه باشد. از دیوار حائل برای حمایت جانبی از خاک استفاده می‌شود تا بتوان آن را در سطوح مختلف از دو طرف نگه داشت. دیوار حائل سازه‌ای است که برای مهار سطح شیب‌ داری از خاک طراحی شده که به طور طبیعی ایستا نیست و حرکت می‌کند (معمولا یک شیب تند عمودی یا تقریبا عمودی). از دیوار حائل برای مهار خاک بین دو ارتفاع مختلف در نواحی استفاده می‌شود که شیب نامطلوب دارند یا لازم است در طراحی منظر شیب شدیدی ایجاد و برای اهداف مشخصی مانند کشاورزی در دامنه‌ها یا گذرگاه‌های جاده‌ای طراحی شود.

ادامه مطلب
علت لایه لایه شدن بتن و راه های پیشگیری از آن
۱۴۰۰/۱۱/۳۰ ۳۷۳ بازدید

علت لایه لایه شدن بتن و راه های جلوگیری از آن

لایه لایه شدن بتن به جداشدن لایۀ خمیری بتن از سطح آن گفته می شود. لایۀ خمیری سطح بتن در معرض انواع ساینده های موجود در هوا قرار می گیرد که باعث ضعیف-شدن سازه می شود. این مسئله معمولاً در طول اوایل بهار تا اواخر پاییز و با ماله کشی بتنی که بر بستر خاکی سرد ریخته شده است ایجاد می شود.

ادامه مطلب
انواع افزودنی های شیمیایی در بتن کدامند؟
۱۴۰۰/۱۱/۰۹ ۶۲۰ بازدید

انواع افزودنی های شیمیایی در بتن کدامند؟

برای دستیابی به خواص مورد نظر بتن یا اصلاح آن می‌توان یک ماده افزودنی شیمیایی به بتن اضافه کرد. علاوه بر سیمان، مواد افزودنی دیگری مانند آب و سنگدانه نیزمعمولاً بلافاصله قبل یا در طول فرآیند اختلاط به بتن اضافه می‌شود. به منظور کاهش هزینه ساخت و ساز با بتن، یا برای اطمینان از برخی خواص مورد نیاز یا کیفیت بتن عمل آوری شده، می‌توان مواد افزودنی را به آن اضافه کرد. اگر در طول فرآیند ساخت و ساز مشکلی برای بتن ایجاد شود، می توان از افزودنی‌ها به عنوان یک عامل فوریتی جهت جلوگیری از خراب شدن بتن استفاده کرد. با استفاده از افزودنی‌های بتن می‌توان کیفیت بتن، مدیریت زمان، شتاب یا تأخیر در زمان گیرش و غیره را بهبود بخشید

ادامه مطلب
روش های استفاده از پلیمر تقویت شده با الیاف در ساختمان سازی
۱۴۰۰/۱۰/۲۵ ۴۳۶ بازدید

کاربرد پلیمرهای تقویت ‌شده با الیاف در مقاوم‌ سازی سازه‌ها

مقاوم‌ سازی طبق تعریف عبارت است از اصلاح سازه ‌های موجود به ‌منظور افزایش مقاومت آن‌ ها در برابر بارهای لرزه‌ای، حرکات زمین و غیره. بسیاری از سازه‌های بتن مسلح موجود در سراسر جهان به دلیل فرسودگی ناشی از عوامل مختلف مانند خوردگی ، جزئیات اجرایی نامناسب و از بین رفتن اتصالات بین تیر و ستون، نیاز فوری به مقاوم‌سازی، تعمیر یا بازسازی دارند.

ادامه مطلب
انواع داربست ساختمانی و اجزاء آن کدامند
۱۴۰۰/۱۰/۱۴ ۵۵۸ بازدید

اجزا تشکیل دهنده داربست ساختمانی کدامند؟

داربست‌ها سازه موقتی است که کارگران حین نوسازی، نگهداری، تعمیرات یا تمیزکاری ساختمانی که موظف به حفظ امنیت، ایجاد دسترسی آسان و بهبود بازدهی آن هستند، از آن استفاده می‌کنند. این سازه از یک یا تعداد بیشتری قطعه با اندازه و طول مناسب تشکیل می‌شود که روش‌های نگهداشتن آن به فرم و کاربری‌اش بستگی دارد.

ادامه مطلب
روش های بهبود مقاومت بتن در مقابل آتش
۱۴۰۰/۱۰/۰۴ ۵۴۴ بازدید

روش های بهبود مقاومت بتن در مقابل حریق

بتن، چه به ‌صورت مصالح ساختمانی و چه در قالب سازه‌ بتنی، مقاومت قابل ‌توجهی در برابر آتش دارد. بسیاری از مسائل ناشی از خطر آتش ‌سوزی را می‌توان با استفاده از سازه ‌هایی از جنس بتن به‌ شدت کاهش داد. این موضوع به دلیل خواص ذاتی بتن است. بتن برای مقاومت در برابر آتش، به مواد محافظ دیگری نیاز ندارد. درمجموع، عملکرد بتن در آتش به ‌گونه‌ای است که یکپارچگی ساختاری بتن حفظ می‌شود، مقاومت در برابر آتش به خطر نمی‌افتد و محافظت کاملی در برابر حریق ایجاد می‌کند.

ادامه مطلب
انواع آب بندی بتن چیست ؟مزایا و معایب آن کدامند؟
۱۴۰۰/۰۹/۲۷ ۳۴۱ بازدید

انواع آب بندی بتن چیست ؟مزایا و معایب آن کدامند؟

آب ‌بندی بتن فرایند استفاده از لایه‌ای از یک ماده غیرقابل‌نفوذ بر روی بتن است که مانع از نفوذ آب می‌شود و سازه را ضدآب می‌کند و درنتیجه آب و رطوبت بر آن اثری نمی‌گذارد. بتن یک ترکیب متخلخل و نفوذپذیر است که آب، آلاینده‌های آبی و مواد شیمیایی را جذب می‌کند، موادی که باعث تخریب بتن می‌شود.

ادامه مطلب
بهترین نوع عایق بندی ساختمانی و دیواری کدامند؟
۱۴۰۰/۰۹/۱۸ ۶۰۵ بازدید

بهترین نوع عایق بندی ساختمانی و دیواری کدامند؟

عایق‌ بندی نوعی سد غیر قابل نفوذ بر روی پی ساختمان (فوندانسیون)، دیوار و سایر قطعات اصلی ساختمان است. نقش این سد نفوذناپذیر جلوگیری از نفوذ آب است. سطوح ساختمان مقاوم و بعضا ضدآب ساخته می‌شوند. در عایق‌ بندی ساختمان‌ها استفاده از لایه ضد آب مایع، مواد سیمانی، لایه مایع پلی اورتان و مواد قیری رایج است.

ادامه مطلب
مشخصات و کاربرد بتن شاتکریت و پاششی
۱۴۰۰/۰۹/۰۸ ۵۴۰ بازدید

مشخصات و کاربرد بتن شاتکریت و پاششی

شاتکریت یا همان بتن پاششی که به آن «گانیت» نیز گفته می‌شود، عمدتاً برای ساخت و ساز سریع سازه‌ های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترمیم بناهای آسیب دیده، بناهای زیر سطحی مانند منابع آب زیر زمینی، پوشش سطح داخلی تونل ‌ها و همچنین احداث بنا‌های جدید، از جمله کاربردهای شاتکریت می‌باشند.

ادامه مطلب
الزامات طراحی و ساخت استخر
۱۴۰۰/۰۸/۲۹ ۳۴۲ بازدید

الزامات طراحی و ساخت استخر

همانند اماکن مسکونی، هتل‌ها، باشگاه‌ها و مدارس، استخرهای شنا نیز از بتن ساخته می‌شوند. بتن یکی از بادوام‌ ترین موادی است که برای ساخت ‌وساز به کار می‌رود . محفظه استخر می‌بایست طوری طراحی و ساخته شود که آب ‌بندی خوبی داشته باشد. این شرط باید در زمان پر بودن کامل یا حدودی استخر رعایت شده باشد. برخی استخرها به دلیل مساخت ساخت ممکن است پایین ‌تر سطح آب ساخته شوند

ادامه مطلب
مراحل ساخت استخر بتنی چگونه انجام می شود؟
۱۴۰۰/۰۸/۱۷ ۳۴۸ بازدید

مراحل ساخت استخر بتنی چگونه انجام می شود؟

بتن یکی از اصلی ‌ترین موادی است که در ساخت استخرهای شنا مورد استفاده قرار می‌گیرد. استخرهای بتنی به گونه‌ای طراحی می‌شوند که در کنار تحمل وزن آب موجود در حالت کاملا پر استخر، قابلیت تحمل بارهایی با فشار بسیار زیاد را نیز داشته باشند.یکی از بارهای اصلی موجود بر روی ساختار استخر بتنی، وزن زمین بیرون از استخر و همچنین وزن آب موجود در داخل استخر است

ادامه مطلب
تفاوت های اساسی استخر های توکار و روکار در چیست؟
۱۴۰۰/۰۸/۰۸ ۴۸۸ بازدید

تفاوت های اساسی استخر های توکار و روکار در چیست؟

استخرهای روکار در سطح یا بالاتر از سطح زمین و استخرهای توکار درون زمین ساخته می‌شوند. نحوۀ ساخت و قیمت این دو مدل استخر با هم تفاوت دارد. انتخاب بین استخر روکار و توکار به مکان ساخت و بودجۀ مورد‌نظر بستگی دارد

ادامه مطلب
6 عامل موثر فشار جانبی بتن تازه بر قالب
۱۴۰۰/۰۸/۰۳ ۳۳۸ بازدید

6 عامل موثر فشار جانبی بتن تازه بر قالب

فشار جانبی که بتن تازه بر کناره‌های قالب بتون‌بندی وارد می‌کند تابع عوامل گوناگونی است از جمله: وزن بتن، شدت بتن‌ریزی، ارتعاش، دما در زمان بتن‌ریزی، ترکیبات و روانی بتن. طراحان قالب بتن‌بندی باید این عوامل را در فرایند طراحی قالب در نظر داشته باشند. بتن تازه‌ریخته در ابتدا روان است و فشاری برابر فشار مایع از کناره بر سطح قائم وارد می‌کند.

ادامه مطلب
کاربرد قالب بالا رونده در بتن ریزی ساختمان
۱۴۰۰/۰۷/۲۰ ۲۸۰ بازدید

کاربرد قالب بالا رونده در بتن ریزی ساختمان

قالب‌ بالا رونده نوع خاصی از قالب بتنی است که در سازه ‌های عمودی همراه با پیشرفت فرآیند بتن‌ ریزی بالا می‌رود. می توان این سيستم را به تنھایی و تنھا با استفاده از یک جک الکتریکی یا ھيدروليکی حرکت داد. نام دیگر ھمچين قالب‌ ھایی قالب خود بالا رونده است.

ادامه مطلب
انواع قالب‌ بندی پارچه‌ای برای سازه بتنی
۱۴۰۰/۰۷/۱۷ ۵۱۰ بازدید

انواع قالب‌ بندی پارچه‌ای برای سازه بتنی

قالب ‌بندی پارچه‌ای فناوری ساخت‌وسازی است که از پارچه‌های بافت‌زمینی به عنوان مصالح قالب‌بندی برای سازة بتنی استفاده می‌کند. به‌طور کلی، قالب‌بندی پارچه‌ای از غشاهای ساختاری به عنوان مصالح اصلی نمای بیرونی قالب‌های بتنی استفاده می‌کند

ادامه مطلب
روش های موثر طراحی برای سازه های پیش ساخته
۱۴۰۰/۰۶/۲۶ ۴۶۱ بازدید

روش های موثر طراحی برای سازه های پیش ساخته

سازه های بتنی پیش ساخته دارای چندین ویژگی کلیدی مانند دقت ابعادی، کار تمام شده بهتر و نصب سریع تر هستند که در هنگام در نظر گرفتن دیگر روش های سازه بتنی، وجود ندارند .

ادامه مطلب
7 اشتباه رایج بتن ریزی در هوای سرد
۱۴۰۰/۰۶/۱۹ ۷۹۹ بازدید

7 اشتباه رایج بتن ریزی در هوای سرد

بتن‌ریزی در هوای سرد از عملیات عمرانی بحرانی است که به برنامه‌ریزی و آماده‌ سازی عالی نیاز دارد. زیرا حتی کوچک‌ ترین اشتباه نیز می‌تواند بر مقاومت، دوام و خدمت‌پذیری قطعات بتنی اثر بگذارد. پیمانکاران بهترین فصل برای بتن ریزی را از قبل تعیین می کنند .

ادامه مطلب
انواع قالب بتنی میزی کدامند؟
۱۴۰۰/۰۶/۰۲ ۷۵۸ بازدید

انواع قالب بتنی میزی کدامند؟

قالب بتنی میزی نوعی قالب بندی است که مخصوص بتن ریزی کف بوده و به طور گسترده در ساختمان ‌های بلند و آسمان خراش‌ها ، ساختمان کارخانه ‌های صنعتی چند طبقه، زیرسازی و غیره استفاده میشود. قالب بتنی میزی ساختار ساده ای دارد ، سر هم کردن و جمع کردن آن آسان بوده و قابل استفاده مجدد است.

ادامه مطلب
بهترین روش های پمپاژ کردن بتن
۱۴۰۰/۰۵/۲۲ ۸۳۵ بازدید

بهترین روش های پمپاژ کردن بتن

همینطور که ترکیبات بتنی برای برآورده کردن نیازهای رو به رشد استحکام و ماندگاری ، و همچنین رسیدن به استاندارد های پایداری محیط زیست ، پیچیده ‌تر می‌شوند ، دستگاه ‌های پمپ بتن اغلب هنگام انتقال بتن از طریق خطوط پمپ با کارایی مورد نیاز برنامه ‌هاي شتاب ‌زده‌ي ساخت‌ و ‌ساز،‌ با چالش ‌هايي رو‌به‌رو مي‌شوند.

ادامه مطلب
مراحل خشک شدن بتن در زیر آب
۱۴۰۰/۰۵/۱۱ ۷۵۷ بازدید

مراحل خشک شدن بتن در زیر آب

آیا می¬دانستید که برای ساخت پل ها، سازندگان ، پایه های بتنی را به درون رودخانه یا بستر اقیانوس می ریزند؟ ترکیبی از شن یا ماسه با آب و سیمان باعث شکل گیری بتن می شود، و سیمان عضوی است که کل این مخلوط را در کنار هم نگه می دارد. ولی آیا تا کنون از خود پرسیده اید که چرا بتن در آب حل یا شسته نمی شود؟

ادامه مطلب
بهترین نوع سیمان برای ساخت بتن و مصالح کدامند؟
۱۴۰۰/۰۵/۰۱ ۵۴۵ بازدید

بهترین نوع سیمان برای ساخت بتن و مصالح کدامند؟

سیمان‌ های ویژه ، کاربرد های به خصوصی در ساخت بتن و مصالح دارند. این کاربرد ها شامل تغییرعملکرد گیرش یا سخت شدن بتن ، ایجاد اثرات مختلف معماری ، افزایش کارایی ، نقش داشتن در نگهداشت آب و حالت خمیری مصالح ، مقاومت در برابر نفوذ آب در دیوارها یا مخازن ، یا کاهش هزینه ماده چسباننده هستند.بنابراین ، از این انواع ویژه سیمان برای نیازهای خاصی استفاده می‌شود. در حال حاضر چند نوع سیمان ویژه در صنعت ساخت بتن موجود است

ادامه مطلب
اثرات باران بر بتن تازه ریخته شده چیست ؟
۱۴۰۰/۰۴/۲۱ ۳۶۴ بازدید

اثرات باران بر بتن تازه ریخته شده چیست ؟

بارش ناگهانی باران بر بتن تازه ریخته شده می‌تواند سبب ایجاد چالش‌های غیرمنتظره‌ای شود. شدت آسیب هنگام ورود آب به بتن به میزان محافظت از سطح و روش پخت آن بستگی دارد. اگر پیمانکاران زمان داشته باشند باید وقتی انتظار بارش بارا‌نهای سنگین می‌رود، بتن‌ریزی را به تاخیر بیندازند. اما اگر باران غیرقابل پیش بینی باریدن بگیرد پیمانکاران و مهندسین باید میزان آسیب وارده به بتن را بررسی و برآورد کنند.

ادامه مطلب
روش های محافظت از بتن های تازه عمل آمده
۱۴۰۰/۰۴/۲۰ ۵۵۰ بازدید

روش های محافظت از بتن های تازه عمل آمده

حفاظت از بتن تازه کار شده ، به ویژه در 24-12 ساعت اول پس از کار شدن آن ، حیاتی است. این به دلیل مرحله ‌ی نشاندن اولیه‌ ی بتن است.اگر بتن محافظت نشود، عوامل محیطی مانند باد، باران، مه، یخ زدگی و غیره می‌توانند به راحتی عمل آوری بتن را مختل کرده و پایداری بتن را به خطر بیندازند.

ادامه مطلب
مقاوم سازی ،تعمیر و ترمیم ساختمان ها در مقابل زلزله
۱۴۰۰/۰۴/۰۹ ۸۴۸ بازدید

مقاوم سازی ،تعمیر و ترمیم ساختمان ها در مقابل زلزله

زلزله باعث ایجاد مشکل در اجزای ساختاری سیستم‌ های جانبی و مقاوم در برابر بار جاذبه (تیرها، ستون‌ها، دیوارهای باربر و دیوارهای برشی) و همچنین دیافراگم‌های افقی (دال‌ها و سقف‌ها) می‌شود.هنگامی که ساختمان دچار آسیب شود، بسته به شدت آسیب به وجود آمده تخریب یا ترمیم خواهد شد. سازه‌ای که از زلزله متاثر شود متحمل خسارات غیرساختاری و ساختاری خواهد شد. در این مقاله ، چگونگی تعمیرخسارات غیرسازه‌ای و سازه‌ای ناشی از زلزله را بررسی خواهیم کرد.

ادامه مطلب
انواع بلوک های بتنی ساختمانی کدامند ؟
۱۴۰۰/۰۳/۲۰ ۱۷۰۹ بازدید

انواع بلوک های بتنی ساختمانی کدامند ؟

مصالح بنایی بلوک بتنی که به نام بلوک ‌های سیمانی (CMU) شناخته می‌شوند نسبت به مصالح بنایی آجری و سنگی برتری دارند. بلوک‌ های بتنی در شکل‌ و اندازه ‌های مورد نیاز ساخته می‌شوند و می‌توانند به صورت بلوک ‌های توپر یا تو خالی باشند. اندازه‌ی متداول بلوک ‌های بتنی cm 19 ×cm 39 × (cm 10 یا cm 20 یا cm 30) یا پیکربندی ‌های واحد 2 اینچ، 4 اینچ، 6 اینچ، 8 اینچ، 10 اینچ و 12 اینچ است. از سیمان، سنگ‌ دانه، آب برای تهیه‌ی بلوک‌ های بتنی استفاده می‌شوند

ادامه مطلب
مشخصات استاندارد بلوک های بتنی توخالی و توپر چیست؟
۱۴۰۰/۰۳/۰۲ ۶۴۶ بازدید

مشخصات استاندارد بلوک های بتنی توخالی و توپر چیست؟

اخیراً، شاهد تغییر شدید گرایش به استفاده از بلوک بتنی به جای آجربنایی بوده‌ایم که به دلیل مزایای فراوان بلوک نسبت به آجر ،مثل; مقاومت در برابر آتش سوزی، کاربرد آکوستیک بهتر، قیمت مناسب تر و مقاومت بالا تر رخ داده است.در این مقاله، به بررسی مشخصات استاندارد بلوک بتنی توخالی و توپر; مانند ابعاد، طبقه بندی، الزامات فیزیکی، میزان ترک خوردگی هنگام خشک شدن، انتقال رطوبت، میزان جذب آب،عمل آوری و... خواهیم پرداخت

ادامه مطلب
روش نصب سنگفرش بتنی پر شده با سلول چگونه است؟
۱۴۰۰/۰۲/۲۳ ۱۳۸۱ بازدید

روش نصب سنگفرش بتنی پر شده با سلول چگونه است؟

سنگفرش بتنی پرشده با سلول فناوری‌ تولید شده ، و ثابت شده راه‌حلی کاملاً نوید بخش برای وسیله ‌های ‌نقلیه با بار بیش از حد ، تسهیلات زهکشی نامناسب و مشکلات غوطه‌ وری در آب است . سنگفرش بتنی پرشده با سلول از قالب ‌بندی سلول‌ های پلاستیکی روی زیرلایه بستر فشرده تشکیل می‌شود که با بتن یا سنگ پر شده است.

ادامه مطلب
شرایط محیطی موثر برای دوام بیشتر بتن کدامند ؟
۱۴۰۰/۰۲/۱۳ ۸۷۴ بازدید

شرایط محیطی موثر برای دوام بیشتر بتن کدامند ؟

بر اساس میزان شدت شرایط محیطی که سازه در آن واقع شده است ، شرایط محیطی مختلف به وجود می‌آیند.آیین ‌نامه‌ های مختلف ، از جمله آیین ‌نامه‌ی استاندارد هند ، انستیتوی بتن آمریکا و استاندارد اروپا ، گروه‌ بندی ‌های مشابهی برای سازه‌ های بتن آرمه در نظر گرفته‌اند.تمامی موارد مربوط به دوام سازه ، انتخاب و نسبت مواد ، طراحی و ساخت سازه بر اساس شرایط محیطی تعیین می‌شوند.

ادامه مطلب
نحوه ساخت و آماده سازی بتن آهک
۱۴۰۰/۰۱/۲۶ ۱۰۱۵ بازدید

نحوه ساخت و آماده سازی بتن آهک

بتن آهک مخلوط ترکیبی است که از آهک به عنوان ماده اتصال دهنده ، ماسه به عنوان سنگ‌ دانه‌های ریز و شن به عنوان سنگ ‌دانه ‌های درشت با نسبت مناسبی تشکیل شده است. نسبت مخلوط بتن آهک به نوع ساخت و ساز بستگی دارد ولی به‌طور کلی نسبت 1:2:3 (نسبت 1 به 2 به 3) به ترتیب برای آهک ، ماسه و سنگ‌دانه ‌های درشت جهت تولید بتن آهک در نظر گرفته می‌شود

ادامه مطلب
چگونه از لانه زنبوری شدن سازه های بتنی جلوگیری کنیم؟
۱۴۰۰/۰۱/۱۸ ۵۹۷ بازدید

چگونه از لانه زنبوری شدن سازه های بتنی جلوگیری کنیم؟

پیشگیری از لانه زنبوری شدن سازه ‌های بتنی می‌تواند باعث صرفه ‌جویی در وقت و هزینه شود و از نظر ساختاری به ساخت سالم و استوار سازه‌ های بتنی کمک کند. بنابراین ، انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از لانه زنبوری شدن بتن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.این اقدامات شامل فشرده ‌‌سازی مناسب ، استفاده از قالب ‌های ضد آب با بدنه‌ای سخت ، قرار دادن درست میلگرد ‌های فولادی ، پوشش بتنی کافی و غیره است

ادامه مطلب
اسلامپ بتن چیست ؟چگونه در بتن ریزی آن را تنظیم کنیم؟
۱۴۰۰/۰۱/۱۲ ۹۰۴ بازدید

اسلامپ بتن چیست ؟ چگونه در بتن ریزی آن را تنظیم کنیم؟

تنظیم اسلامپ بتن بخشی از مراحل بتن ‌ریزی است که پیمان ‌کاران باید آن را به درستی و با احتیاط انجام دهند. به طور کلی تغییر اسلامپ بتن از یک مخلوط کن ترانزیتی( حمل ‌و نقلی) به مخلوط‌ کن دیگری به دلیل میزان رطوبت کل ، دمای بتن ، فرآیند مخلوط کردن و زمان توزیع ، انتظار و تخلیه است.گاهی ‌اوقات ، تغییرات اسلامپ بتنی در محل اختلافات بین طرفین درگیر در روند ساخت را افزایش می‌دهد. بنابراین ، تصریح دلیل نیاز به تنظیم اسلامپ بتنی و روش انجام آن در این زمینه بسیار مهم است.

ادامه مطلب
بهترین پوشش ها و روکش های ساختمانی کدامند ؟
۱۳۹۹/۱۲/۲۴ ۵۸۸ بازدید

بهترین پوشش ها و روکش های ساختمانی کدامند ؟

روکش کاری پوششی است که از ساختار بیرونی در برابر شرایط محیطی ناگوار محافظت می کند. روکش کاری اخیرا یکی از ساختار های ساخت و ساز معروفی است که بسیار زیاد از آن استفاده می شود. بیشترین موادی که برای روکش کاری از آنها استفاده می شود عبارتند از: سنگ ها، شیشه، چوب، بتون و فلز. اما با درخواست های زیاد برای روکش کاری سیر عظیمی از مواد دیگر این روز ها نیز استفاده می شود.ویژگی مواد استفاده شده در روکش کاری عامل مهمی در انتخاب آن است. مواد استفاده شده در روکش کاری می تواند به مقاومت مکانیکی بیشتر کمک کند، و ممکن است ضد آب هم باشد

ادامه مطلب
چه ترک هایی در ستون های بتنی به وجود می آید ؟
۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ۸۵۵ بازدید

چه ترک هایی در ستون های بتنی به وجود می آید ؟

چهار نوع ترکی که در ستون های بتنی ایجاد می‌شوند و بسط می یابند ، ترک مورب ، ترک افقی ، ترک شکافنده و ترک تحلیلی فرسایشی است. علل ایجاد ترک در ستون ها می تواند طراحی غلط ، ساختار معیوب و ناقص یا سنگینی بیش از حد ، فرسایش و خوردگی بخش های تقویت کننده ، جدا شدن و ته نشینی بخش های بنیادی و انقباض و جنبیدن باشد . ترک خوردن در ستون های بتنی مسئله ای جدیست و منجر به از دست رفتن قدرت ، استحکام ، مقاومت و دوام و خسارت موثر در جلوه و زیبایی ستون می شود.

ادامه مطلب
در زمان پمپاژ بتن چه مشکلاتی وجود دارد و چگونه برطرف کنیم؟
۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ۱۱۳۷ بازدید

در زمان پمپاژ بتن چه مشکلاتی وجود دارد و چگونه برطرف کنیم؟

انسداد خط لوله ، جداشدگی و آب انداختن مخلوط بتن مشکلات عمده ای هستند که حین پمپاژ بتن رخ می‌دهند . انسداد به عدم پدیدار شدن بتن در انتهای خط لوله می‌گویند . افزایش فشار نشان دهنده انسداد است و میزان توسط فشارسنج قابل مشاهده است . انتخاب نامناسب تجهیزات از جمله به کارگیری موتور کم قدرت ، جفت کردن لوله با قطر کم با لوله‌ای با قطر زیاد و اتصال خمیدگی‌ های عریض یا تیز در خط لوله ، باعث انسداد در خط لوله می‌شوند. نیروی کار غیرمتخصص ، تعمیر و نگهداری نادرست تجهیزات و جابجایی نامناسب بتن نیز از عوامل بحران‌آمیزی هستند که منجر به انسداد می‌شوند.

ادامه مطلب
آیا با انواع دستگاه های ویبراتور بتن آشنایی دارید؟
۱۳۹۹/۱۲/۰۲ ۷۷۲ بازدید

آیا با انواع دستگاه های ویبراتور بتن آشنایی دارید؟

انواع مختلفی از ویبراتورها برای فشرده سازی بتن جهت استفاده در ساختمان سازی و رفع سایر نیازهای مربوطه وجود دارند . با توجه به اینکه بتن از ذرات ریزی تشکیل شده ، سرعت ویبراتورها می تواند نقش موثری در میزان تراکم بتن ایفا کند. ویبراتورهای چند فرکانسی به منظور افزایش درجه سختی بتن توسعه پیدا کرده اند. این ویبراتورها با فرکانس هایی از 2800 تا 15000 (دور در دقیقه) ساخته شده اند. انواع دستگاه ویبراتور بتن شامل:

ادامه مطلب
معرفی و آشنایی انواع دستگاه های خاموت زن
۱۳۹۹/۱۱/۲۹ ۴۲۰۳ بازدید

معرفی و آشنایی انواع دستگاه های خاموت زن

خاموت ‌زن دستگاهی است که به طور گسترده‌ای در ساختمان ‌سازی و کارهای مرتبط با ساخت و ساز به منظور خم کردن میله ‌های فولادی و دیگر فلزات سنگین به کار می‌رود. بسیاری بر این باورند که این وسیله از به صرفه ‌ترین ابزارها در کارهای ساختمانی به شمار می‌آید. میله‌گردها محورهای استوانه ‌مانند فولادی هستند که ممکن است پیش از استفاده در ساختمان ، نیاز به خم شدن داشته باشند. در صنعت ساختمان‌سازی ، از انواع مختلف خاموت‌ زن‌ برای خم کردن میله‌گرد استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها به لحاظ طراحی و عملکرد ، قدرت ، تکنولوژی و کاربرد با یکدیگر متفاوت هستند

ادامه مطلب
آیا میدانید کاربردهای تخته پلی وود چیست؟
۱۳۹۹/۱۱/۲۳ ۴۹۴ بازدید

آیا میدانید کاربردهای تخته پلی وود چیست؟

کاربرد های تخته لایه در شرایط محیطی مختلف درون ساختمان ، بیرون ساختمان و در آب متفاوت می باشند . تخته لایه انواع مختلفی دارد . محبوبیت تخته لایه به دلیل مزایای زیاد آن است که در زیر ذکر می‌شوند.انواع مختلف تخته لایه ، کاربرد های کاملا متفاوتی دارد

ادامه مطلب
8 ایده پیاده سازی بتن برای ورودی ویلا ها
۱۳۹۹/۱۱/۱۵ ۱۱۲۶ بازدید

8 ایده پیاده سازی بتن برای ورودی ویلا ها

اگر در حال ساخت یا بازسازی هستید و می خواهید نمای ساختمان خود را بهبود ببخشید ، از راه عبور و مرور خانه غافل نشوید. راه ورودی بخشی از چشم انداز بوده و نشان دهنده زیبایی ظاهری خانه و باغ شماست .خوشبختانه برای داشتن راه ورودی زیبا نیازی به صرف هزینه زیادی نیست . متخصصان بتن می¬توانند با استفاده از تکنیک های مختلف برای تبدیل بتن معمولی به طرحی خارق العاده ، روش های مقرون به صرفه ای را برای عملی کردن ایده های شما پیشنهاد دهند.از این 8 طرح راه بتونی برای پروژه خود الهام بگیرید.

ادامه مطلب
رفع ترک بتن با تزریق چسب اپوکسی
۱۳۹۹/۱۱/۱۳ ۶۱۶ بازدید

رفع ترک بتن با تزریق چسب اپوکسی

ترک های بتن را می توان بسته به پهنا ، طول و یا عمق ترک ، با تکنیک ها و روش های مختلف از جمله تزریق چسب اپوکسی ترمیم کرد . بیشتر ترک های بتن به دلیل جمع شدگی ، حرارت ، قرارگرفتن نادرست درزها ، فشار بیش از حد ، شرایط بارگزاری و حرکات ناشی از عوامل خارجی ایجاد می شوند. در برخی موارد فرآیند ترمیم ترک های بتن با تزریق مستقیم چسب اپوکسی به ترک تکمیل می شود

ادامه مطلب
آیا میدانید دلیل ایجاد ترک در بتن چیست؟
۱۳۹۹/۱۱/۰۲ ۷۶۹ بازدید

آیا میدانید دلیل ایجاد ترک در بتن چیست؟

وقتی می‌ بینید که روی تخته یا دیوار بتنی ترک خورده است ، اولین فرض شما این است که کاری اشتباه انجام شده است ، اما همیشه اینطور نیست . در واقع ، ترک های بتنی بسیار رایج است ، حتی برخی از آنها اجتناب ناپذیر هستند.

ادامه مطلب
محاسبه مقاومت فشار بتن بر اساس گذشت زمان
۱۳۹۹/۱۰/۳۰ ۹۵۶ بازدید

محاسبه استحکام بتن و سیمان بر اساس گذشت زمان

قدرت سیمان با گذشت زمان کم می شود. به بیان دیگر ، قدرت سیمان نسبت به همان روزی که تولید شده بسیار کمتر است. جدول زیر میزان کاهش قدرت سیمان در گذر زمان را نشان می هند

ادامه مطلب
راهنمای جامع استفاده از جک سقفی در ساختمان
۱۳۹۹/۱۰/۲۴ ۲۰۶۹ بازدید

راهنمای جامع استفاده از جک سقفی در ساختمان

در حین انجام بسیاری از مشاغل ساختمانی و پروژه های DIY (کارهای دستی)، «جک گذاشتن برای اجسام» برای جلوگیری از سقوط شان در هنگام کار در داخل و اطراف آنها احتمالا ضروری است و جک های سقفی (یا همان طور که به عنوان جک اکرو، جک میل های، جک ملخی یا جک شمع زنی شناخته می شوند) تنها وسیله واقعی برای انجام این کار با خیال راحت هستند ، از این رو قصد داریم در این پروژه نحوه استفاده از جک سقفی و الوار یا براکت های مستحکم را برای حمایت از تحمل دیوار شرح دهیم .

ادامه مطلب
بهترین روش قالب بندی با استفاده از قالب های فلزی گرد
۱۳۹۹/۱۰/۲۰ ۱۴۴۴ بازدید

بهترین روش قالب بندی با استفاده از قالب های فلزی گرد

چگونه از فرم های ستون بتنی مدور یا گرد استفاده کنیم؟ فرم های ستون بتنی دایره ای توسط ترکیبی از دو فرم ستون بتنی مدور چوبی مونتاژ می شود که با یک حلقه اتصال فراهم می شود. سطح داخلی و خارجی دو فرم ستون بتنی دایره ای چوبی با یک لایه پلاستیکی پوشیده شده است.قالب ستون دایره ای سبک وزن و مونتاژ آن آسان است و با کار دستی تکمیل می شود و سطح بتن ریخته شده صاف و زیباست . فرم های ستون بتنی مدور دارای طراحی علمی ، ساختار ساده ، نصب مناسب ، قابل اعتماد و با دوام ، عملکرد ضد آب خوب ، مقاومت بالا ، طول عمر بالا ، استفاده مکرر ، کیفیت مهندسی بهبود یافته و هزینه ساخت کاهش یافته است.

ادامه مطلب
در زمان نصب داربست آیا نکات ایمنی آن را در نظر دارید؟
۱۳۹۹/۱۰/۰۸ ۶۷۲ بازدید

در زمان نصب داربست آیا نکات ایمنی آن را در نظر دارید؟

ما از یک متخصص داربست کمک خواستیم و او این نکات عالی را در مورد چگونگی هوشمندانه کار کردن و ایمن ماندن بر روی داربست و اطراف را به ما ارائه داد. بنابراین ، خواه در حال تغییر لامپ ‌های انبار در ارتفاع زیاد باشید و یا در حال تعویض پنجره‌ ها در یک خانه دو طبقه ؛ در اینجا نحوۀ استفاده ایمن از داربست برای انجام کارها در ارتفاع آورده شده است .

ادامه مطلب
استادنداردها و روش های نگه داری از بتن
۱۳۹۹/۱۰/۰۱ ۷۸۱ بازدید

استادنداردها و روش های نگه داری از بتن

با رعایت نکات مهم زیر در پروژه‌ ی بعدی بتن‌کاری خود ، از زیبایی ، دوام و مقاومت آن در برابر ترک‌ خوردگی مطمئن شوید.ممکن است (به درستی) فکر کنید که بتن یکی از مقاوم‌ ترین و جذاب‌ ترین مصالح ساختمانی موجود است ؛ اما آیا می‌دانستید هر کاری که پس از بتن‌ ریزی انجام می‌دهید ، درست به اندازه‌ی روند اختلاط بتن ، بر مقاومت آن تاثیر‌گذار است ؟ در حقیقت کامل شدن واکنش شیمیایی بین سیمان و آب که منجر به پیوند شن و ماسه شده و بتن را شکل می‌دهد ، تقریباً به 28 روز زمان نیاز دارد . در حین این فرآیند که «آب‌ پوشی» نامیده می‌شود ، شما باید رطوبت درون بتن را حفظ کنید .

ادامه مطلب
تشریح پلی وود
۱۳۹۹/۰۹/۲۹ ۹۹۳ بازدید

آیا با ساختار و استفاده های پلی وود آشنایی دارید؟

پلی وود به چوب لایه ای گفته می شود. اما این لایه ها چیست و چگونه بر اساس این لایه ها درجه بندی میشوند و همچنین چه استفاده هایی دارند در این مقاله توضیح داده شده است. همچنین برای استفاده های مختلف به جای استفاده از پلی وود میتوان از جایگزین های آن مانند ام دی اف و یا نئوپان استفاده کرد. البته بستگی به نوع استفاده شما هم بستگی دارد

ادامه مطلب
بهترین فصل مناسب برای بتن ریزی
۱۳۹۹/۰۹/۱۵ ۹۵۹ بازدید

بهترین فصل مناسب برای بتن ریزی

هنگامی که بحث مقاومت بتن‌ کاری مطرح می‌شود ، سطح دما و رطوبت ، عواملی تعیین‌کننده در این زمینه هستند. در صورتی که عمل بتن ‌ریزی به‌ طور صحیح انجام نشود ، دوام‌ مورد نیاز شما را نخواهد داشت . انجام بتن ‌ریزی به ‌صورت ضعیف ، منجر به ترک ‌خوردگی سطح می‌شود . اگر تا به حال متوجه این نوع از مشکلات شده باشید ، این مسأله شاخص خوبی از عدم انجام اقدامات احتیاطی لازم حین بتن‌ ریزی توسط متصدی بتن‌کاری است

ادامه مطلب
نحوه صحیح نصب داربست به چه صورت است ؟
۱۳۹۹/۰۹/۱۰ ۱۸۲۱ بازدید

آموزش نصب داربست فلزی

داربست بخشی ضروری برای ساختمان و نگهداری منازل است. داربست را به ‌درستی نصب کنید تا از ایمن ماندن خود و هر کسی که از این تجهیزات استفاده می‌کند مطمئن شوید. یک بی‌توجهی کوچک حین نصب داربست ، می‌تواند منجر به حادثه ای جدی شود. نصب داربست، جایگزینی برای استفاده از نردبان است. مزیت استفاده از داربست ، فضای بیشتر برای کارکردن و همچنین قابلیت تحرک بیشتری است که نسبت به نردبان ارائه می‌دهد.

ادامه مطلب
روش های مخلوط کردن سیمان برای ایجاد ملات
۱۳۹۹/۰۹/۰۶ ۲۸۲۸ بازدید

روش های مخلوط کردن سیمان برای ایجاد ملات

در این پست تمرکز ما بر روی دو نوع مخلوط که از سیمان برای اتصال سایر اجزا به یکدیگر و ساخت یک ماده ساختمانی قوی استفاده می‌کنند، خواهد بود.بتن یک ماده ساختمانی کامل است . از بتن می‌توان برای ساخت پایه ‌های دیوارها و سایر سازه‌ های بنایی استفاده کرد .کیسه ‌های بتنی آماده برای پروژه‌ های کوچک‌تر مفید هستند تمام کاری که شما باید انجام بدهید این است که آب اضافه کنید.ملات از سیمان و ماسه ساخته شده به اندازه بتن مقاوم نیست ، اما معمولاً به عنوان ماده‌ی چسبی استفاده می شود مثلا در چیدن سنگ فرش.

ادامه مطلب
انواع داربست مورد استفاده در ساخت‌ و ساز
۱۳۹۹/۰۹/۰۲ ۱۰۰۶ بازدید

انواع داربست مورداستفاده در ساخت‌ و ساز

داربست یک سازه موقتی برای حمایت از سازه اصلی است و همچنین نیروی کار از آن به‌عنوان سکویی برای انجام دادن کارهای ساخت ‌و ساز استفاده می‌کنند. انواع داربست باتوجه ‌به نوع فعالیت ساخت ‌و ساز متغیر است . داربست از چوب یا فولاد ساخته می‌شود . داربست بایستی برای حمایت از نیروی کار و دیگر مصالح ساختمانی قرار داده شده بر روی آن پایدار و مقاوم باشد. ما در اینجا انوع داربست و متعلقات آن را به شما خواهیم گفت :

ادامه مطلب
بهترین زمان برای برداشتن قالب های بتنی
۱۳۹۹/۰۸/۲۷ ۱۱۸۰ بازدید

بهترین زمان برای برداشتن قالب های بتنی

برداشتن قالب ‌بندی بتن که همچنین جدا کردنی یا قالب ‌برداری نیز نامیده می شود ، باید زمانی انجام شود که بتن استحکام کافی به اندازه ی حداقل دو برابر تنشی را داشته باشد که بتن در زمان برداشتن قالب ها ممکن است در معرض آن قرار بگیرد . همچنین پایداری قالب ‌بندی باقیمانده در طول فرایند برداشتن قالب ها نیز باید تضمین شود . در اینجا ما طبق جدول محاسبات بهترین زمان برای برداشتن قالب های بتنی را به شما می گوییم .

ادامه مطلب
انواع قالب برای سازه های بتنی کدامند؟
۱۳۹۹/۰۸/۲۱ ۱۱۹۹ بازدید

انواع قالب برای سازه های بتنی

بتن به دلیل قابلیت‌های منحصر بفردش یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است. برای ایجاداجزای ساختمانی، بتن بایددر قالب‌های طراحی شده و مخصوص ریخته شود و اصطلاحا به آن قالب یا شاتر می‌گویند.قالب بندی مهم ترین بخش در ساخت بتن می باشد . قالب می‌تواند متحرک یاثابت باشد. بتن‌ریزی در قالب‌ها انجام می‌شود، شکل آن را به خود می‌گیرد، سپس سفت شود و به مقاومت کافی می رسد. قالب را می‌توان از بسیاری جهات طبقه‌بندی کرد:

ادامه مطلب
۱۳۹۹/۰۸/۱۸ ۱۰۹۰ بازدید

انواع بتن برای مصارف مختلف کدامند؟

در زمان‌های قدیم، عمومااز ملات ساروج برای ساخت و ساز ساختمان استفاده می‌شد، درحالی‌که امروزه بتن از اجزای اصلی ساخت‌و‌ساز است. تمایز اصلی بین ملات ساروج و بتن این‌است که بتن از ملات ساروج محکم‌تر است. بتن مخلوطی از شن (با تراکم بالا)، سیمان، ماسه یا سنگ خرد‌شده (زبر) و آب می‌باشد.

ادامه مطلب
تماس با مدیر فروش